whenMyHEaRtSpeAk
assalaimualaikum.
*aku seorang student nurse*
*dikenali yu or yuyu*
*the real name is NURUL HASANAH OTHMAN (cahaya kebaikan)*



Skin by Ayien
Cute favicon byBabydoll
Blog owner: si awek naruto

kisah hidup nurse
Saturday 1 December 2012 | 01:16 | 0 comments
assalaimualaikum semua
dan selamat petang

rasa nya kan dah lama sangat tak update blog nie
bukan apa
tangan nie nak saje update
tapi
masa sangat mencemburui aku
sekarang aku dah tamat praktikal
dah tamat hidup sebagai senior sem 4
dah tamat pakai bip warna blue
(lepas nie kaler merah mengaum laa)
tak sangka kan sekejap aje masa berlalu
aku terasa baru semalam aku masuk jadi  stn nurse
 dan tahun depan aku dah habis belajar
arrrrggghhhhh
tak percaya nyer
 dan sepanjang aku jadi stn nurse ini banyak sangat
cerita yang nak aku share kan
treeennggg22....

masa aku posting kat medical puteri(wad perempuan)
kat situ ada seorang makcik tu
dah tua plus nyanyuk
tapi kecian 
dah lame sangat dia admit wad hampir dekat
3minggu laa jugak but 
I never saw a family her comes from interval between visits
TIADA 
kesian sangat2 
sampaikan satu hari tu dia mengamuk mahu balik
 doktor hampir kena teranjang
aku di ludah air luir
staff nurse kena cubit sampai berdarah
 but nevermind
orang tengah sedih kan
then
keesokan harinya aku datang bekerja
nak bagi ubat nie aku takot jugak kalau2 dia mengamuk
tapi dia dah okey
ciap cakap aku nie cucu dia lagi
"mu nie anak pak seman ke?cucu aku dok?
hahaha aku nak tergelak pom ada sedih pom ad
see
dia sangat merindui anak2 n cucu dia
#seorang ibu mampu jaga 10 anak tapi
10 anak belum tentu sanggup jaga seorang ibu.
sekarang aku tak tahu macam mane keadaan dia.

aku pernah terdengar ada seorang anak dari patient yang lain laa
"takpe meksi boleh jage kan
nanti2 kami free xder kerja kami datanglah"
 ayat yang selalu aku dengar!
kadang2 aku merasakan tanggungjawab seorang anak dah
diberikan sepenuhnya kepada kami.

dan nie perbezaan orang muda dan orang tua
aiishhhh aku paling bengang kalau cuci luka orang muda
kenapa???
kalau aku cuci luka orang tua
dia kalau sakit pom xder la menjerit2 
kalau orang muda nie
mak oiii 
geram
tapi ada kisah yang lawak jugak laa
mat indon nie admit wad sebab apa tah tapi luka kat tangan sikit aje
time nak cuci mesti dia tutup mata
dr amik darah pom takot
aku takot jugak tapi xder laa sampai macam tuh
ciap kalau mahu cuci luka kena inject dulu im pethedine
wehh pethedine bukan ye tramal
ubat tahan sakit paling kuat pethedine laa
kelakar kan
so aku pom selalu jugak laah kenakan mamat nie
bak kata dr yam(chinese)
"enjoy your life when your dressing him"
pak cik tua tuh diebetes wound dia bapak besor
bagi im pethedine jugak
ye lah wound nampak muscle,tendon
sakit kot
tapi dia still cool even kadang2 mimik muka menggambarkan dia tengah sakit
so mam aku respect laa orang tua nie
gagah
hahahaha
tapi so far aku xderlah pernah kena jerkah dengan patient lagi
kawan2 aku dah merasai nye
pernah juga aku time aku dressing seorang mamat tuh 
kes accident langgar di cina mabuk
mase aku dressing dia
dia asyik cakap
"sakit lah"
that true he is in feeling sick but
can't we change the word "sick" to zikirullah
bila aku cakap macam nie mesti orang akan cakap
"ko boleh laa cakap macam nie bukan ko yang merasa"
yeah memang aku tak rasa benda nie
tapi kadang2 aku terfikirkan
saudara kita yang dekat palestin tuh
terutama childs 
kena serpihan bom,
ditembak,
lagi besar luka dia
lagi sakit
meraung bila di dressing
di bedah 
tanpa gunakan ubatan analgesik(tahan sakit)
lagi kesian
so kita patut bersyukur 
walaupun sakit tapi
kita masih boleh kurangkan rasa sakit dengan ubatan
tapi diorang disana kurangkan rasa sakit dengan sebut
"ya ALLAH,ya rahman"
"astaqfirullah al azim"
#ersyukur kerana kita masih ada deria sakit
bermakna sensori sakit kita masih berfungsi.

cerita ini masa aku posting di wad surgical men wad 30
cerita bagi aku sedih sangat
si suami nie panas baran,kuat cemburu
kesian kat mak cik tuh
dah berhari menjaga pak cik tu
dengan setia nye tidur beralaskan tikar,
tidur beralaskan tangan aje
sakit tidur atas simen
dah laa dah tua
tapi disebabkan mak cik tuh selepas sembahyang subuh 
dia tertido di
surau yang disediakan
pak cik tu marah
sampai hendak pukul dengan tongkat
 mahu dilempar dengar botol spirit yang ada air lagi
kerana dia fikir isterinya curang
masyaALLAH
kecian sangat sampai mak cik tu menangis2 dekat aku
 sampai macam tu sekali suami mak cik tu tuduh
aku pom terasa mahu menangis sebab mak cik tu baru aje
sembuh dari demam sebab jaga suami dia tapi
macam tu cara suami dia layan dia
mak cik tu pom ada cerita kat rumah selalu jugak kena pukul
"sebab laki mak cik kuat cemburu"
dengan anak sendiri pom cemburu
tetiba aku rasa takut sangat nak berkahwin
entahlah
tapi seriously kesian kan
tu lah nasib wanita kalau dapat suami macam nie
so aku berharap agar dapt lelaki yang mampu pimpim aku
menjadi imanku,
setia dengan aku,
dia faham aku dan aku faham dia,
#hope.aku tak suka lelaki kuat jeles dan tinggi ego nya

dan cerita nie buat aku selalu ingatkan mati
kenapa??
semalam sebelum balik kerja elok molek  mak cik tuh
then datang aje pagi2
ada member aku nak kejutkan mahu sponging
xder respon
anak dia ciap cakap mak baru saje tidur tuh
okey dr laku kan cpr banyak cycle jugak
tapi beeeeppp
dah mati sewaktu tidur
diagnosis nye myocardial infarction.
kita ini milik allah
kepada dia jugalah kita dikembalikan
hidup mati kita
kaya miskin kita
iman tinggi atau rendah
cantik atau huduh
kita tetap MATI
mati itu satu kepastian 
"orang yang paling cerdik adalah
orang yang mengingati mati"
biar pom korang jadi doctor,
engineer,
pilot,
what ever lah
bodoh kalau tak ingat mati.
#yang pergi takkan kembali lagi.

..sekian..

selamat membaca
adiooosssaa
assalaimualaikum


 

 


Old things | New things